NAUCZANIE NA RZECZ ŚRODOWISKA projekt

O co chodzi w projekcie?

Jakie zadania nas czekają?

Jak realizujemy zadania?



Strona węgierskiego partnera projektu
/na stronie kliknij w zielone drzewko/


Strona Norweskiego Mechanizm Finansowego


OPIS PROJEKTU


Tytuł projektu: "Wiosenny wiatr podnosi poziom wody"

Czas realizacji: od 1 marca 2010 do 30 czerwca 2010

Kierownik projektu: Pani Farkas Lajosné

Odpowiedzialna merytorycznie: Pani Péli Ildikó

Uczestnicy projektu: 70 uczniów (35 z Polski i 35 z Węgier) oraz po dziesięciu nauczycieli

Projekt ma na celu zwrócenie uwagi na międzynarodowy kontekst znaczenia edukacji ekologicznej.

Dzieci i nauczyciele, w naturalny sposób, stają się wrażliwsi na zagadnienia ochrony środowiska.

Polskie i węgierskie dzieci oraz nauczyciele będą wymieniać się wiedzą i doświadczeniem w zakresie ochrony wody i powietrza.

Projekt jest realizowany z udziałem specjalistów, którzy dzieląc się wiedzą i doświadczeniem zaangażują dzieci do działania na rzecz środowiska naturalnego, stosownie do wieku uczniów.
Wyposażeni w możliwości wykonywania badań i obserwcji nauczą się jak chronić przyrodę przed szkodliwymi wpływami, często spowodowanymi również przez ludzi.

Wymiana doświadczeń pomiędzy dziećmi węgierskimi oraz polskimi pomoże i zachęci dzieci do pracy na rzecz środowiska naturalnego.





ZADANIA DO WYKONANIA


MARZEC
  • Utworzenie grup zadaniaowych z uczniów biorących udział w projekcie:
    • nazwa grupy
    • logo grupy
    • uzasadnienie - dlaczego dla grupy ważna jest ochrona środowiska (kilka własnych zdań lub jakiś cytat, hasło, komiks, wiersz itp.)
  • Uczniowie indywidualnie lub grupowo przygotują strój "ekologiczny" - wykonany z odpadów (kartony, opakowania, butelki plastikowe itp.)
  • Uczniowie w grupach wykonają plakaty z okazji "Międzynarodowego Dnia Wody"
  • W grupach lub indywidualnie uczestnicy wykonają zabwne, malutkie przedmioty. Za materiał muszą posłużyć surowce wtórne.
  • Uczniowie uczestniczą w konkursie o tematyce ekologicznej zorganizowanym w szkole w dniu 30 kwietnia.
KWIECIEŃ
  • Uczniowie wykonują prezentacje multimedialne na temat dotyczący ochrony wody i powietrza.
  • Uczniowie realizują inne zadania z zakresu ochrony środowiska (wycieczki, konkursy, wizyty studyjne)
MAJ

W dniu 11 maja wyjeżdżamy do Szolnoka, gdzie:
  • zwiedzamy miasto
  • oglądamy najlepsze prezentacje, polskie i wegierskie, przygotowane w kwietniu
  • wysłuchujemy wykładów specjalistów o ochronie środowiska
  • odkrywamy świat żyący jeziora Cisa
  • zapoznajemy sie z zaporą w Kiskore
  • badamy wodę, jej skład, zanieczyszczenie, florę w Laboratorium Regionalnym w Tiszaliget
  • uczestniczymy w przygotowanych "zabawach bez granic na wodzie i na lądzie"
Po wszystkim, 16 maja, wracamy do domu i dokonujemy ...

CZERWIEC

...podsumowania





REALIZACJA ZADAŃ


MARZEC

...::: UCZESTNICY PROJEKTU :::...


Zobacz skład i prezentacje poszczególnych grup:

GRUPA I Miss Nature GRUPA V Słoneczniki
GRUPA II BioLejdis GRUPA VI Przyjaciele Przyrody
GRUPA III Pleśniaki Pospolite GRUPA VII Ryjówki Pospolite
GRUPA IV Snakes GRUPA VIII The Rubbyshers


...::: STRÓJ EKOLOGICZNY :::...


Pokaz strojów ekologicznych


Zobacz kolekcję strojów


...::: MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ WODY - PLAKATY :::...


Zapraszamy do obejrzenia wystawy plakatu na holu przy wejściu głównym



...::: ZABAWNE MINIATUROWE FIGURKI :::...


Dzieci chetnie przystąpiły do realizacji tego zadania. Inwencja twórcza była wspaniała.


zobacz wybrane przedmioty z kolekcji


...::: KONKURS EKOLOGICZNY :::...


W ramach europejskiego projektu pt. „Nauczanie na rzecz środowiska” w naszej szkole odbył się konkurs ekologiczno – przyrodniczy nawiązujący do „Międzynarodowego roku przyrody”. Konkurs polegał na współpracy uczniów w grupie oraz rywalizacji zespołów uczniowskich podczas wykonywania różnych zadań wymagających wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska, a także sprawności ruchowej.

Do konkursu przystąpiło 8 zespołów 4-osobowych o wesołych nazwach: Miss Natura, Biolejdis, Pleśniaki, Snakes czyli Węże, Słoneczniki, Przyjaciele, Śmieciarze i Ryjówki.
Głównym organizatorem konkursu była pani Iwona Pszonka (nauczycielka przyrody), która przygotowała zadania na wiedzę i poprowadziła całość spotkania. Pomagała jej pani Grażyna Ostrzołek (nauczycielka nauczania zintegrowanego), która przygotowała i przeprowadziła zabawy ruchowe oraz zajęła się punktacją.

Zadania na wiedzę oceniały i podliczały z nich punkty: pani Renata Nikel (nauczycielka przyrody) i pani Beata Kojzar (nauczycielka - polonistka).

Podczas konkursu uczniowie rywalizowali w 10 konkurencjach, takich jak:
  • rozsypanki,
  • rebusy,
  • krzyżówki,
  • zagadki.
W trakcie wykonywania zadań należało wykazać się między innymi:
  • umiejętnością rozpoznawania liści drzew,
  • znajomością Polskich Parków Narodowych,
  • umiejętnością dopasowywania definicji do znaków z zakresu ochrony środowiska naturalnego,
  • znajomością pojęć typu: ekologia, rekultywacja, smog, recykling itp.
Zadania na wiedzę były urozmaicone konkurencjami ruchowymi, np. bieg z kubkiem wody tak, aby jej nie wylać. Celem tego zadania było wyczulenie dzieci na oszczędzanie wody. Podczas innej konkurencji uczniowie wrzucali do koszy zwinięte kulki papieru. Wygrywała ta drużyna, której największa ilość papierowych kulek trafiła do kosza. Celem tego zadania było zwrócenie dzieciom uwagi na potrzebę segregacji odpadów i oszczędzanie papieru jako surowca wtórnego.

Konkurs odbył się w auli szkolnej i trwał 2 godziny lekcyjne. Zakończył się zwycięstwem grupy „Słoneczniki”, która zdobyła 47 punktów. Drugie miejsce przypadło grupie „Przyjaciele” zdobywającej 43 punkty, a trzecie miejsce zdobyły równorzędnie dwie grupy: „Ryjówki” i „Miss Natura” z tą samą ilością 40 punktów. Zwycięzcy zostali nagrodzeni oceną celującą lub bardzo dobrą z przyrody. Za uczestnictwo w konkursie wszyscy uczniowie otrzymali słodki poczęstunek oraz propozycję możliwości wyjazdu w maju na Węgry do zaprzyjaźnionej szkoły w Szolnoku.

Rywalizacja choć zacięta przebiegała w miłej i wesołej atmosferze, konkurs wszystkim bardzo się podobał. O tym, że dzieci świetnie się bawiły świadczył fakt, że zgłaszały chęć uczestnictwa w takim konkursie w przyszłym roku szkolnym.

Opracowała: p. Beata Kojzar




KWIECIEŃ
..:: PREZENTACJE ::..


Rezerwat Łężczok.
Cezary Marciniak


Ochrona wody i powietrza.
Julia Jureczek, Paulina Niedźwiedź, Kasia Oczadły


Zalew Rybnicki.
Igor Zuber




Obieg wody w przyrodzie.
Szymon Szklanny


Zagrożenia środowiska.
Anna Froehlich, Bibianna Jeżewska, Aleksandra Podeszwa


W oczyszczalni ścieków
Dagmara Bugla, Aneta Czop, Kamila Miłowska, Paulina Piekut




..:: INNE DZIAŁANIA ::..




z wizytą w oczyszczalni ścieków




Zobacz fotoreportaż z wycieczki do Rezerwatu Przyrody "Łężczok"




W bieżącym roku szkolnym przeprowadziliśmy również kampanię edukacyjną pod tytułem „Woda – naturalnie ze źródła”.
Jednym z elementów tej kapanii był udział w ogólnopolskim konkursie na plakat pod tytułem „Już wiemy, co pijemy”. Nasza uczenica zajęła II miejsce.
Czytaj więcej


MAJ
.: RELACJA Z POBYTU W SZOLNOK :.


KONKURS 1

W związku z realizacją projektu węgierscy organizatorzy ogłaszają konkurs na najlepsze zdjęcie o tematyce ekologicznej (mogą być również te zrobione w Szolnok). Każdy uczeń, biorący udział w projekcie, może zgłosić do konkursu 5 zdjęć. Zdjęcia należy dostarczyć do Dyrektora w terminie do 28 maja w wersji elektronicznej na nośniku pamięci (pendrive lub płyta). Nie przesyłać zdjęć pocztą email.
Komisja węgierska wybierze te najciekawsze i jeśli uda się któremuś z uczniów zdobyć nagrodę, zostanie ona przesłana do szkoły pocztą.



do konkursu zgłosiły się cztery uczestniczki. Ich zdjęcia zostały przesłane na konkurs. Album z 20 zdjęciami można zobaczyć klikając na poniższy obrazek.



Które z 15 podobają Ci się najbardziej?

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU


W związku z tym, że strona węgierska milczy w sprawie wyników konkursu, postanowiliśmy nagrodzić wszystkie nadesłane prace.
Dziewczeta w nagrodę otrzymaja nagrody książkowe i drobne węgierskie gadżety.
Gratulujemy

KONKURS 2

Ogłaszamy konkurs na najciekawszą relację z pobytu w Szolnok. Może być w formacie Worda, Writera lub PowerPointa. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone.
Każda relacja powinna zawierać również odpowiedź na pytanie: Czy warto było wziąć udział w projekcie?.
Prace w formie elektronicznej należy przesyłać pocztą na adres szkoły lub dostarczyć do Dyrektora na nośniku pamięci (pendrive lub płyta).
Termin - do końca maja.

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU


Na konkurs dostarczono dwie prace. Swoją relację zaprezentowała Paulina Niedźwiedź z klasy 6b oraz Gosia Ryba z klasy 6a.
Oba opisy są ciekawe. Bardzo precyzyjny Pauliny oraz bardziej urazmoicony Małgosi. Prace obu uczennic zostały wyróznione i nagrodzone.
W dniu rozdania świadectw dziewczęta otrzymały nagrody książkowe oraz węgierskie drobne gadżety.
Gratulujemy.

CZERWIEC

PODSUMOWANIE


Rozmowy i relacje uczniów z naszego pobytu w Szolnok są bardzo pozytywne. Nasz odczucia są zgodne. Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyjazdu. Wegrzy zaproponowali nam wiele ciekwaych zadań do realizacji. Wszystkie działania, oprócz wizyty w cyrku, nasatwione były na podniesienie swiadomosci konieczności ochrony naturalnego srodowiska, a w szczególności wody. Bogatsi o nowe doświadczenia, przeświadczeni o wyniesionych korzyściach powróciliśmy do Rybnika.

Dwie relacje, nadesłane na konkurs, możesz przeczytać klikając poniżej.


Paulina



Małgosia









...